Podle řady průzkumů jde víc než jedna třetina dopravních nehod na vrub nevhodným pneumatikám. V zimním období je pak riziko dopravních nehod z těchto důvodů až násobně vyšší.
Statistiky dokonce ukazují, že v zimě přicházejí nehody na silnicích až šestkrát častěji, než v jiných obdobích roku. Majitelé aut by proto přezouvání právě na zimní gumy neměli ve vlastním zájmu odsouvat na druhou kolej. Zima totiž zdaleka nekončí, takže stále platí, jak známo, že od listopadu až do 31. března jsou zimní pneumatiky podle zákona povinné.
Byť jen za předpokladu, že na silnicích leží souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, nebo jestliže takovou situaci mohou motoristé předpokládat vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám. V tom případě musí mít obuty zimní pneu s hloubkou dezénu nejméně čtyři milimetry na všech čtyřech kolech. Případně celoroční pláště stejných parametrů.
Mimochodem - celoroční pneumatiky mají oslovit zejména řidiče s ročním nájezdem okolo deseti tisíc kilometrů, převážně v okolí měst, pro které vlastnit dvě sady gum na přezouvání nedává smysl. Náhlé změny povětrnostních podmínek je na cestách stěží zaskočí, a navíc se méně sjíždějí než zimní pneu zapřažené do celoročního provozu. A když na to přijde, na sněhu si určitě povedou lépe než letní. I přesto budou zimáky na sněhu a ledu v každém případě lepší.
Vypravit se na zimní podchlazené silnice s letním obutím je z logiky věci nevhodné, protože řidiči tím mohou ohrozit nejen sebe, ale i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. Díky jeho nižší přilnavosti v chladném počasí a delším brzdným drahám. Naproti tomu zimní pneu dostávají pro dobrou přilnavost k vozovce měkčí směsi - nejen při rozjezdech na sněhu a ledu, ale i při brzdění právě při nižších teplotách.
Včetně hlubšího i propracovanějšího dezénu, takže lépe odvádí z kontaktní plochy vodu i rozbředlý sníh. Navíc ani v mrazivých dnech neztrácejí pružnost, zatímco letní už při teplotách pod 7 stupňů Celsia znatelně tuhnou. Brzdná dráha se tím prodlužuje nad únosnou mez, a vůbec bývá chování letních pneu na zimních vozovkách stěží předvídatelné. Nicméně pokud výslovně nenastanou zákonné podmínky, bude vše v mezích zákona…
Při výběru vhodných zimních pneumatik ovšem pozor na jejich označení. Pouhá písmena M+S už přestávají stačit, když takové pláště neodpovídají současným evropským bezpečnostním požadavkům. Zákon o provozu na pozemních komunikacích jim sice jízdu v zimě stále umožňuje, avšak v Evropské unii budou, pokud se něco nezmění, za vyhovující tolerovány jen do září 2024.
Čistokrevné zimáky poznáte podle takzvaného alpského symbolu, tedy sněhové vločky na pozadí tří horských štítů, včetně označení 3PMSF - z anglického Three-Peak Mountain SnowFlake. Což dokládá, že je výrobce testoval v nefalšovaných zimních podmínkách.
Podle některých průzkumů se zhruba polovina motoristů pouští do přezouvání vlastníma rukama. Další jezdí do pneuservisů, a tak desetina nepřezouvá vůbec. Pokud se tedy do přezouvání pneu, jak zimních tak letních, pouštíte sami, nezapomínejte na jejich důkladnou kontrolu, především z hlediska možného poškození, zda hloubka dezénu odpovídá předpisům, i jsou-li správně nahuštěné.
A vyvážené. Což svépomocí ne každý motorista dokáže. A pak se diví, proč za jízdy třeba vibrují kola nebo že se běhoun rychleji a nerovnoměrněji sjíždí… To je snad opravdu výhodnější navštívit nejbližší odborný pneuservis.
Zdroj: ADAC, Autoklub ČR
Foto: ilustrační