Velké technické průkazy se pomalu stávají minulostí. Nezmizí docela, a vůbec ne hned, jen už budou existovat pouze v elektronické podobě.
Začátkem roku totiž vstoupila v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. A ta, mimo jiné, upravuje pravidla pro vydávání technických průkazů. Nově tak příslušné úřady nebudou vydávat k motorovým vozidlům, ať už novým nebo ojetým, velké „techničáky.“
Jen malé, ovšem s poněkud větším formátem jako osvědčení o registraci vozidla (ORV). V něm jsou, podle mínění úředníků, zaznamenány prý jen nejdůležitější, vybrané technické parametry. Ovšem právě v redukované podobě, když všechny se tam zkrátka nevejdou. Výhodou má být, že nyní místo dvou dokladů k vozidlům budou motoristé opatrovat jen jeden.
S tím, že stávající doklady, tedy malý technický průkaz (TP) a osvědčení o registraci vozidla (ORV) stále platí, a motoristům je úřady vymění, jen pokud dojde k nějakým změnám, typicky například v případě prodeje vozidla, změny adresy trvalého bydliště a podobně. Ministerstvo dopravy ČR proto motoristickou veřejnost ujišťuje, že k žádnému plošnému stahování velkých technických průkazů nedochází a docházet nebude.
A přestože nový malý technický průkaz doznal oproti stávajícímu, jistého rozšíření, na několik pro řadu motoristů docela klíčových informací prostor nezbyl. Včetně třeba údajů o dodatečných úpravách vozidla, o montáži LPG či tažného zařízení, o prohlídkách na STK, ani o předchozích majitelích. A také o povolených alternativních rozměrech pneumatik a kol. Což vzbudilo mezi motoristy docela nevoli.
„S informacemi o pneumatikách, respektive velikosti kol, mohou mít lidé problém také ve chvíli, kdy si budou pořizovat ojetá auta. Nevyhovující kola neprojdou přes STK. A může se například stát, že když řidič zaviní s takovým autem nehodu, pojišťovny pak v rámci havarijního pojištění mohou odmítnout či zkrátit pojistné plnění. Případně vyžadovat škodu zpět na pojištěném v případě povinného ručení,“ upozorňuje společnosti Cebia.
Proto by nemuselo být od věci, aby si budoucí majitel auta před koupí ověřil, zda ojetý vůz má obuty i schválená kola. A čistě pro strýčka Příhodu si raději velký technický průkaz okopírovat nebo nafotit. A dobře uschovat.
Nicméně Ministerstvo dopravy namítá, že podrobné technické informace, včetně povolených rozměrů pneu a kol, si zájemci mohou zpětně dohledat elektronicky v registru silničních vozidel. Nebo prostřednictvím Portálu dopravy, Portálu občana, na adrese dataovozidlech.cz, i v aplikaci eTechničák.
U posledních dvou přitom nebudou ke vstupu potřebovat takzvanou elektronickou identitu, ovšem eTechničák je zatím přístupný jen pro majitele mobilů s operačním systémem iOS. A i když úředníci velké technické průkazy, po naskenování, zneplatňují razítkem „Zrušeno“ případně ustřižením jednoho z rohů, můžete o vrácení takto znehodnoceného dokladu požádat. Nebo si jej nechat na místě vytisknout.
Zdroj: MD ČR, Cebia
Foto: ilustrační