Ať už si novou pneumatiku pro váš motocykl vybíráte podle značky výrobce, stylu jízdy nebo ceny, mohli byste se vyznat ve směsici čísel a písmen, kterou na bočnicích zanechal jejich výrobce.
Značení motocyklových pneumatik je prakticky stejné, jako na bočnicích pneumatiky pro automobily. Můžete z nich vyčíst leccos, ovšem při výběru se podívejte především do technického průkazu, kde najdete všechny potřebné technické parametry.
I motocyklový plášť samozřejmě na sobě nese různě zakódované informace, z nichž poznáte, že je pro váš stroj ten pravý. Takže pokud má pneumatika například označení 120/70 M/C ZR17 58 W TL, pak vězte, že:
120 - označuje šířku pneu v milimetrech
70 - označuje boční profil pneumatiky jako poměr výšky a šířky dezénu v procentech
ZR - pneu s radiální konstrukcí; písmeno B by znamenalo pneu diagonální
17 - značí průměr pneumatiky, a to tak, že v palcích (1 palec měří 2,54 centimetru)
58 - nosnostní index - maximální zatížení jedné pneumatiky
M/C – značí, že pneumatika je určená pro motocykl
W - rychlostní index - maximální povolená rychlost
TL (Tubeless) - bezdušová pneu
Z dvanáctimístného DOT kódu nás budou asi nejvíc zajímat poslední čtyři čísla, která říkají, kdy pneu vyrobili. První dvojice představuje týden, a druhá rok výroby.
Pro řadu motocyklů je také důležité rozlišení přední a zadní pneumatiky. Zadní, tedy hnací, bývá širší, a nese písmeno R (Rear). Přední je zase užší, pro lepší ovládání stroje, a má na sobě písmeno F (Front).
Pneumatiky pro svůj motocykl ovšem vybírejte jen homologované. Tedy takové, která mají příslušný certifikát a splňují všechny nejen technické, ale zejména bezpečnostní podmínky provozu. Pro Českou republiku platí značka E8 v kolečku. Platné jsou samozřejmě i značky jiných zemí, ovšem jen těch, které přistoupily na dohodu o vzájemném uznávání svých certifikátů.
E1 - Německo, E12 - Rakousko
E2 - Francie, E13 - Lucembursko
E3 - Itálie, E14 - Švýcarsko
E4 - Nizozemí
E5 - Švédsko, E16 - Norsko
E6 - Belgie, E17 - Finsko
E7 - Maďarsko, E18 - Dánsko
E8 - Česká republika, E19 - Rumunsko
E9 - Španělsko, E20 - Polsko
E10 - Srbsko a Černá hora, E21 - Portugalsko
E11 - Velká Británie, E27 - Slovensko
Minimální hloubka dezénu motocyklových pneumatik byla v ČR zákonem stanovena na 1,6 milimetru, pro skútry a motorky do 50 cm³ potom platí 1,0 milimetru. Výměnu pneumatik, pokud nejste opravdu zruční, však raději přenechte odborníkům v pneuservisech. Vyhnete se tak mnohému rozčarování.
MS (i M+S, M/S) - zimní
ULW - ultralehká konstrukce
TT - pneumatika s duší, TL bezdušová pneumatika, TL/TT bezdušová, ale s možností duši nasadit
NHS - pneumatiky určené pro okruhy, závody (nejsou homologované pro silniční užívání)
R - označení zadní pneu (Rear)
F - označení přední pneu (Front)
WWW - bílá široká bočnice
MWW - střední bílá bočnice
SW/NW - tenká bílá bočnice
RW - reliéfní bílé písmo
WLT - bílý nápis na bočnici.
Zajímavých informací, které můžete z pneumatik vyčíst, je tedy poměrně dost. Pokud si však přece jenom nejste tak docela jistí, jaké gumy budou pro váš stroj opravdu nejvhodnější, rádi vám v našem pneuservisu Megamax24 s výběrem poradíme.