Tentokrát přišel, jako první s výsledky testu letních pneumatik pro rok 2019, ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), jedna z nejstarších, a s 20 milióny členů i největší motoristická organizace na světě.
A vůbec poprvé se věnoval pneumatikám s rozměrem 215/65 R16C, tedy především pro lehká užitková vozidla i obytné vozy. Ostatně ADAC se často objevuje v projektech týkajících se bezpečnosti silničního provozu, a snaží se ji podpořit třeba zrovna testováním pneumatik. Ale dopadlo to špatně. Označení, jako „nevhodné“, totiž získalo hned devět z šestnácti testovaných modelů. A verdikt „velice dobrý“ nebo alespoň „dobrý“ neslyšel dokonce žádný z nich… A tak s nejlepší s výslednou známkou „uspokojivý“ skončily gumy indické značky Apollo, konkrétně model Altrust. A to díky zcela průměrným jízdním vlastnostem na suchu i mokru. Tady jsou výsledky:
Ve středu tabulky se potom seřadily pneumatiky Maxxis Vansmart MCV3+, Kumho PorTran KC53, Falken Linam VAN01, Uniroyal RainMax 3 VAN, Michelin Agilis+, Fulda Conveo Tour 2. A samý závěr patří značkám Nexen Roadian CT8, Sava Trenta 2, Semperit Van-Life 2, Hankook Vantra LT RA18 a Kleber Transpro.
Příčiny vidí ADAC především ve skutečnosti, že výrobci pneumatik pro dodávkové vozy dávají až příliš velký důraz na co největší kilometrový nájezd, oproti požadavkům na bezpečnou jízdu. Ale nejsou v tom sami. Nízké provozní náklady mají jako svou prioritu zejména provozovatelé velkých firemních flotil a výrobci se jim „jenom“ snaží vyjít vstříc. Doporučuje proto manažerům přehodnotit svůj přístup k výběru pneumatik pro dodávky, a bezpečnost jízdy neodsouvat do pozadí. A připomíná osud pneumatik Fulda, které sice dokážou najet až 75 tisíc kilometrů, ale z osmdesátky zastaví na mokré vozovce až po pětapadesáti metrech. Přitom normální vzdálenost se pohybuje pod čtyřiceti metry. A aby toho nebylo málo, kromě neúměrně dlouhé brzdné dráhy, dochází i k nevyhovujícímu bočnímu vedení při jízdě na mokré vozovce…